adres

Malawi 2009: naar school!

Op 26 september vertrokken we voor ons jaarlijkse werkbezoek naar Malawi, oftewel "Het warme hart van Afrika", zoals het land ook genoemd wordt.

Bij aankomst op het vliegveld werden we opgewacht door onze grote steun en toeverlaar, en zoals ze zelf zegt, onze Big Black Sister, Andrina Mchiela. Momenteel is ze staatssecretaris van het Departement van Labour. Het was weer een warm welkom. Zij heeft het afgelopen jaar, op ons verzoek, er voor gezorgd dat onze vaste chauffeur een betere baan kreeg, waardoor de gehele familie het een stuk beter heeft gekregen.

De volgende dag zijn we met de verlangrlijst van de kinderarts van het Kamuzu Central Hospital naar de farmaceutische groothandel gegaan en hebben we voor 1500 US Dollar veel medicijnen kunnen kopen (door de gift van het Antonius Ontwikkelingsfonds). Met name antibiotica, pijnstillers, glucosestrips, infuusnaalden, voedingssondes en multivitaminepillen. Ze waren er dolblij mee, evenals met de door ons uit Nederland meegenomen stethoscopen en bloeddrukmeters. De situatie op de kinderafdeling was nu zo bar dat er noodgedwongen 2 kinderen in 1 bed lagen. Dat betekent ook 2 families die eromheen bivakkeren om voor de kinderen te zorgen. Bij het passeren van de operatiekamers kregen we het gevoel dat een slagerij in Nederland sterieler en schoner is.

We hopen hun jaarlijks te kunnen blijven steunen.

In de afgelopen 2 jaar hebben we 2 kinderen naar kostschool kunnen doen (door sponsoring door 2 gezinnen), zodat ze beter onderwijs konden krijgen. Recentelijk hebben nog 4 gezinnen/personen zich aangeboden om een kind door kostschool heen te sponsoren.

Geweldig. 5 meiden en 1 jongen gaan er nu heen.

Aan ons de taak om voor alle 6 kinderen schoolbenodigdheden te kopen, zoals weekendtas, schooltas, lakens, deken, schoenen, toiletbenodigdheden, schrijfmaterialen, sokken en ondergoed. De uniformen worden door de school geleverd en zitten bij de prijs inbegrepen.

De school was erg blij met de nieuwe aanmeldingen. We kregen een uitgebreide rondleiding en zagen dat de school goed was opgeknapt.

De kinderen die naar kostschool gingen zijn erg blij. Het jongetje kreeg zijn schoolspullen en zei: "Hier komt niemand aan, dit is belangrijk, want ik ga naar school". Ondanks zijn 9 jaar weet hij nu al, dat betere scholing een betere toekomst betekent! Hij komt uit een zeer arm gezin. Het bleek dat zij al 3 dagen geen eten hebben gehad. Voor 20 euro hebben we toen meel, rijst, kookolie, etc. gekocht, hetgeen betekent dat ze weer voor 2 maanden eten hebben.

Verder hebben we een bezoek gebracht aan Mangochi, het dorp waar we vorig jaar veel hulpgoederen hebben heen gebracht en waar ons schooltje voor 100 weeskinderen gebouwd gaat worden. Dit laatste is mogelijk gemaakt door een gift van de Lions Club Sneek.

Men was druk bezig de grond, waar de school komt te staan, bouwklaar te maken. Geen kettingzaag om een boom om te zagen, maar gewoon met een bijl. Voor het regenseizoen (november) moet de fundering klaar zijn en volgend jaar is de school klaar. We hebben dus nog een jaar om geld bij elkaar te krijgen voor de inrichting (tafels, stoeltjes, keukenmateriaal, toiletten). Een waterput is er inmiddels al aangelegd.

Het dorp is erg blij met de bouw van de school en liet ons dat blijken door uitgebreide zang en dans. Daarnaast vertelden ze ons wat ze met de gebrachte hulpgoederen hadden gedaan. De hand- en trapnaaimachines worden intensief gebruikt. De caretakers (vrouwen die voor de schoolkinderen zorgen) krijgen naailes van de plaatselijke kleermaker en maken schooluniformen voor de kinderen en daarnaast ook kleding voor de verkoop. Van dat geld wordt eten, medicatie,nieuwe naai- en schoolbenodigdheden gekocht. En het is ook een verdere ontwikkeling voor de vrouwen zelf.

Bij ons afscheid hebben we nog gezorgd dat er voorlopig voldoende meel is voor het eten van de kinderen en dat ze multivitaminepillen hebben voor een heel jaar, aangezien de voeding daarin niet voorziet.

We gaan nu hard bezig om geld bij elkaar te krijgen voor de inrichting van de school en hopen aankomend jaar een mooie opening te hebben van de Andrina Frances Mchiela Nursery School.

Foto kinderen 2009

Hoe het begon