adres

Malawi 2011, 5 jaar verder

In Oktober vertrokken we richting Malawi, de koffers weer vol met kleding en schoolspullen
(foto 1) voor onze 10 kostschoolkinderen. Op het vliegveld werden we opgehaald door Andrina.

De volgende dag bestond uit boodschappen doen, aanvullende kleding, zeep en waspoeder voor de kinderen en medicijnen (foto 2 bij de groothandel voor de kinderafdeling van het Kamuzu Central Hospital.

Verder moesten we een plan verzinnen om onszelf en de 10 kinderen te transporteren van Salima naar Chipoka village Mangochi. Meestal huren we een bus waar we met z’n allen in kunnen echter er is geen druppel diesel te koop. Door het met terugwerkende kracht ingevoerd pensioensysteem zijn veel bedrijven failliet gegaan en komt er weinig buitenlands (dollars/euro’s) geld binnen. Dit is nodig om benzine/diesel te kopen in Tanzania en Mozambique. Kortom we moesten met twee, op benzine rijdende, auto’s de tocht doen.

De volgende dag hebben we de medicijnen afgeleverd (foto 3) bij het ziekenhuis en zijn richting Salima vertrokken, waar we onze 10 schoolkinderen blij konden maken met de meegebrachte spullen (foto 4). Met z’n allen vertrokken naar Mangochi.

De dag daarop bij onze school (Andrina Frances Nursery School) gekeken. Deze was inmiddels helemaal gestuukt, ramen en deuren waren geplaatst, de vloer was geëgaliseerd en het plafond zat erin (foto 5), (foto 6), (foto 7). Kortom nog een verfje en dan kan de inrichting beginnen. Voor alle kinderen hadden we weer een goede maaltijd geregeld met vlees, groente, bonen en aardappelen (foto 8).

Naast de school was een geitenhok gebouwd voor onze kudde geiten (26), die gebruikt worden voor de melk en de fok (foto 9). Dit genereert weer geld waarmee voedsel en lesmaterialen aangeschaft kunnen worden.(microkrediet).’s Middags hebben we onze 10 kinderen meegenomen naar het strand. Gehuld in oranje T-shirts en strandbroeken hebben ze zich prima vermaakt met de meegebrachte strandballen en spelletjes (foto 10). De dag hebben we in het hotel afgesloten met een vroeg kerstdiner (foto 11). De laatste dag hebben we ze weer teruggebracht naar hun school en de onderweg aangeschafte drums aan de school gegeven (foto 12).

Op 15 december 2011 bestonden we 5 jaar.